آیین نامه خدمات کتابخانه

قوانین ومقررات استفاده از کتابخانه:
تعداد کتب امانتی به دانشجویان 2جلد به مدت 30 روز   می باشد و در صورت عدم وجود درخواست امانت از سوی اعضا، مدت زمان امانت  تا 2 بار قابل تمدید  می باشد.
پایان نامه و کتب مرجع امانت داده نمیشود.

جریمه تاخیر کتاب:
 در صورت تأخير در بازگشت امانت، كتابخانه مقررات زير را به اجرا مي گذارد:
الف) بار اول و دوم: ممنوعیت امانت گیری عضو ازکتابخانه به مدت دو برابر زمان تاخیر، شامل دانشجو می گردد.
ب ) بار سوم: ممنوعیت امانت گیری عضو از کتابخانه به مدت یک سال .
ج) در صورت تکرار برای بار چهارم عضویت دانشجو تا پایان دوره فارغ التحصیلی باطل می گردد.

مقررات مربوط به مفقود شدن یا آسیب رساندن به کتب:                                                                                                                    
1-آسیب رساندن به اموال و منابع کتابخانه دانشگاه تخلف محسوب می شود  فرد متخلف،  می بایستی جبران خسارت نماید.
2-چنانچه به کتاب امانت گرفته شده آسیب هایی شامل حاشیه نویسی، برگ برگ کردن کتاب و... نیز در صورتیکه اوراق و تصاویر کتاب بریده و یا ناقص شود مسئولیت آن متوجه شخص امانت گیرنده می باشدو ایشان موظف است اصل آن را تهیه و به کتابخانه تحویل نماید.
در صورت مفقود شدن كتاب تحت امانت، فرد خاطی علاوه بر محرومیت استفاده از تسهیلات امانت کتاب تا زمان برگشت کتاب به کتابخانه ؛ موظف به تهيه عين كتاب بوده و در صورتي كه تهيه عین كتاب مقدور نباشد مراتب توسط مسئولين ذيربط بررسي و اتخاذ تصميم مي گردد.

 زیراکس و پرینت:
امکان زیراکس از کتب مرجع در داخل کتابخانه مقدور می باشد.
هر دانشجو در ماه امکان استفاده از 30 برگ پرینت را دارد.
رعايت سكوت در كتابخانه الزامي است و خوردن و آشامیدن در داخل محوطه کتابخانه ممنوع   می باشد.

مجموعه سازی:
مجموعه سازی کتابخانه با از استفاده فرایند نیازسنجی، انتخاب، سفارش، تهیه و دسترس پذیر ساختن منابع اطلاعاتی مورد نیازجامعه کتابخانه، توسط کارشناسان صورت می گیرد.
گردآوري ، نگهداري و سازماندهي مواد و منابع نوشتاري و غير نوشتاري به منظور بهره گيري در امر آموزش و پژوهش.
 تامین منابع لازم براي پاسخگویی به نیازهاي آموزشی، تحقیقاتی و مطالعاتی دانشجویان ، اعضاي هیات علمی و محققین دانشگاه
 
معیار کلی انتخاب و تهیه منابع :
انتخاب کتاب بر اساس نیازسنجی از جامعه استفاده کننده صورت می گیرد؛ که به این منظور معیارهاي ذیل مورد  توجه قرار می گیرد:
-1 در نظر گرفتن رسالت کتابخانه
-2  نیازهای اطلاعاتی مطالعه کنندگان
3-توجه به رشته هاي تحصیلی موجود در دانشکده
-4 فضا و تقسیم بودجه اختصاص داده شده
-5 توجه به منابع و مواد مرجع مورد نیاز
 
نحوه سفارش و خرید کتاب :
درخواست خرید کتاب و منابع الکترونیکی توسط دانشجویان و  اعضاء هیئت علمی دانشکده صورت می گیرد . منابع درخواستی استفاده کنندگان، توسط مسئول کتابخانه جمع بندی شده و به مسئولین ذیربط دانشکده جهت بررسی، منعکس می گردد و سپس نسبت  به سفارش و خرید از طریق ناشران اقدام می گردد.
 
پایگاه هاي اطلاعاتی :
پایگاه هاي اطلاعاتی لاتین بر اساس سیاست دانشگاه و از طریق عضویت در کنسرسیوم و با توجه به نظر کمیته تامین منابع وزارت انجام می گیرد .


 
  • ویرایش شده
  • در سه شنبه نهم مرداد 1403
  • توسط مهدیه راوی