آیین نامه و مقررات کار در آزمایشگاه مرکزی

آیین نامه و مقرّرات کار در آزمایشگاه مرکزی

 

الف- شرایط حضور در آزمایشگاها

1- حضور در آزمایشگاه و استفاده از امکانات آن پس از تکمیل فرم و کسب مجوز امکان­پذیر است.

2- استفاده از کارت ورود به آزمایشگاه برای تردد در آزمایشگاه مرکزی ضروری است.

3- استفاده از کارت ورود افراد دیگر موجب ابطال کارت و لغو مجوز ورود به آزمایشگاه برای فرد صاحب کارت می­شود.

4- دفاتر ثبت اسامی کاربران دستگاه را حتماً تکمیل نمائید. در صورت عدم درج اسامی از ادامه کار شما جلوگیری به عمل خواهد آمد.

5- منحصراً دانشجویان دانشکده داروسازی مجاز به استفاده رایگان از دستگاه­ها می­باشند. دانشجویان سایر دانشکده­ها و دانشگاه­ها با کسب مجوز از ریاست آزمایشگاه و پرداخت هزینه قادر به استفاده از امکانات آزمایشگاه مرکزی می­باشند.

ب- تأمین وسایل مورد نیاز کاربران

6- تهیه و تأمین مواد شیمیائی، محلول­ها و لوازم مصرفی ( سمپلر، سر سمپلر، محلول­ها، مواد شیمیائی، ستون کروماتوگرافی، سرنگ همیلتون، دستکش، دستمال کاغذی، ماسک، روپوش، فویل آلومینیومی، پارافیلم، فالکون، لوله آزمایش، میکروتیوب) ، . . . موردنیاز پایان­نامه/طرح تحقیقاتی بر عهده دانشجو(مجری طرح) می­باشد.

7- در صورت امانت گرفتن وسایل شیشه­ای و برخی اقلام موردنیاز موظفید بعد از اتمام کار تمامی اقلام را صحیح و سالم به کارشناس آزمایشگاه عودت دهید.  

8- درصورتیکه در حین انجام کار موجب ضایع شدن یا شکستن ظروف شیشه ای شدید مراتب را جهت اقدام بعدی کتباً به کارشناس آزمایشگاه اطلاع دهید.

ج- شرایط استفاده از دستگاه HPLC

9- دانشجویانی که روش HPLC را به عنوان متد آنالیز در پایان­نامه خود برگزیده­اند لازم است در کارگاهی که به منظور آشنائی با HPLC در آزمایشگاه مرکزی برگزار می­شود شرکت نمایند.

10- برای استفاده از دستگاه HPLC حداکثر دو هفته قادر به رزرو  و استفاده از دستگاه خواهید بود. برای استفاده­های بعدی مجدداً در لیست انتظار قرار خواهید گرفت.(در صورت نبودن متقاضی، استفاده از دستگاه بلامانع خواهد بود)

11- بعد از رزرو دستگاه HPLC ، در صورتی که تا سه روز برای استفاده از دستگاه (بدون اطلاع قبلی) مراجعت ننمائید، دستگاه در اختیار نفرات دیگر قرار خواهد گرفت.

د- رعایت موارد ایمنی

12- پوشیدن روپوش سفید و استفاده از دستکش، ماسک و عینک آزمایشگاهی(در مواقع نیاز) در آزمایشگاه الزامی می­باشد.

13- استفاده از لنزهای تماسی در آزمایشگاه مناسب نمی­باشد.

14- خوردن و آشامیدن در محیط آزمایشگاه اکیداً ممنوع می­باشد و از نگهداری موادغذائی در آزمایشگاه نیز بپرهیزید.

15- هنگام کار در آزمایشگاه از هرگونه شوخی پرهیز و حدالامکان نیز تنها در آزمایشگاه کار نکنید.

16- بعلت امکان آلودگی میکروبی و قارچی از آوردن وسایل غیرضروری به آزمایشگاه خودداری نمایید.

17- برای برداشتن مایعات، مواد شیمیائی و نمونه­های بیولوژیک از پوآر استفاده کنید و هرگز از دهان برای مکش پیپت استفاده ننمائید.

18- هرگز مواد شیمیائی را نچشید و برای بوئیدن مواد با حرکت دست بو را به سمت بینی هدایت کنید.

19- در مجاورت شعله از مواد قابل اشتعال استفاده نکنید و استفاده از این مواد در زیر هود انجام گیرد.

20- مواد شیمیائی پسماند را در ظروف مخصوصی که برای این­کار در نظر گرفته شده بریزید.

21- برای رقیق­کردن اسید، آب را روی اسید نریزید بلکه اسید را به آرامی از دیواره ظرف و از روی همزن شیشه­ای روی آب بریزید.

22- برای حل کردن مواد و تهیه محلول حجمی از بالن ژوژه استفاده کنید. ابتدا مقداری حلال را در بشر ریخته و سپس ماده جامد را بیافزائید. بعد از حل شدن ماده جامد آن را به بالن ژوژه منتقل کرده و سپس به حجم برسانید.

23- بخارات جیوه در دماسنج سمّی و غیر قابل دیدن است. به هنگام شکستن دماسنج جیوه­ای پنجره­ها را باز کرده و آزمایشگاه را به مدّت حداقل 15 دقیقه ترک کنید.

24- هرگز از دماسنج یا الکترود pHمتر به عنوان همزن استفاد نکنید.

25- در صورت ریخته شدن اسید روی میز از سدیم بی­کربنات، در صورت ریختن باز از اسید استیک و در مواردی که میز کار با برم آغشته شده است از تیوسولفات­سدیم استفاده کنید.

26- برای شستشوی وسایل شیشه­ای حدالامکان از محلول­های شوینده قلیائی استفاده نکنید. در صورت استفاده از محلول شوینده، برای از بین­بردن اثر آن، به مدت نیم­ساعت آن را در اسید نیتریک رقیق 1/0 نرمال قرار دهید.

27- برای شستشوی وسایل شیشه­ای بسته به نوع ماده از حلال مناسب استفاده نمائید. استون و متانول از حلال­هائی هستند که اکثر ترکیبات در آن حل می­شوند. در نهایت وسایل شیشه­ای را با آب مقطر آبکشی نمائید.

28- برای شستشوی شیشه­آلاتی که به مواد پلیمری آغشته شده­اند از محلول سولفوکروم استفاده نمائید.

 

 

  • ویرایش شده
  • در شنبه سیزدهم آذر 1400
  • توسط مهدیه راوی