شماره استاندارد: S1A1 | متن استاندارد: مشخص بودن رسالت (Mission)و اهداف دانشگاه و واحدهای تحت پوشش |
نشانگرها |
I1S1A1- وجود اهداف بلند مدت و کوتاه مدت مکتوب برای دانشگاه و واحدهای تحت پوشش (الزامی) I2S1A1- آگاهی اعضا هیئت علمی و کارکنان ارشد از رسالتها و اهداف دانشگاه و واحدهای تحت پوشش (الزامی) I3S1A1- مشخص بودن فرایند اعمال تغییرات ضروری در اهداف و رسالتهای دانشگاه و واحدهای تحت پوشش (ترجیحی) |
شماره استاندارد: S2A1 | متن استاندارد: جامعیت و صراحت رسالت و اهداف تدوین شده |
نشانگرها |
I1S2A1- تدوین اهداف به تفکیک در حوزه های آموزش - پژوهش - ارائه خدمات (الزامی) I2S2A1- مشخص بودن مسئولیتهای دانشگاه و واحدهای تحت پوشش در قبال جامعه (الزامی) I3S2A1- تناسب اهداف موسسه با برنامه های توسعه کشور و منابع در اختیار موسسه (الزامی) |
شماره استاندارد: S3A1 | متن استاندارد: وجود ساز و کار مشخص برای بررسی میزان تحقق اهداف موسسه و واحدهای تحت پوشش |
نشانگرها |
I1S3A1- مشخص بودن فرآیندهای سنجش میزان تحقق اهداف (الزامی) I2S3A1- وجود گزارشهای ادواری مبنی بر میزان دستیابی به اهداف (ترجیحی) I3S3A1- وجود گزارشهای مستند از میزان پیشرفت و یا تجدید نظر و اصلاح اهداف (الزامی) |
شماره استاندارد: S4A1 | متن استاندارد: مشارکت دست اندرکاران موسسه در تدوین بیانیه رسالت واهداف |
نشانگرها |
I1S4A1- مشارکت مدیران ارشد موسسه در تدوین بیانیه رسالت و اهداف موسسه (الزامی) I2S4A1- وجود روشهای مدون برای مشارکت گروههای منتخب دانشجویان- اعضا هیئت علمی و کارکنان در تدوین اهداف موسسه (ترجیحی) I3S4A1- مشارکت گروههای منتخب هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان در تدوین رسالت و اهداف موسسه (ترجیحی) I4S4A1- مشخص بودن شیوه انتخاب گروههای منتخب دانشجویان، اعضا هیئت علمی و کارکنان کمیته های تدوین اهداف موسسه (ترجیحی |
در تدوین برنامه عملیاتی بایستی شاخص های دستیابی برای هر یک از برنامه ها تعریف شده و هر شش ماه بر اساس آن شاخص اندازه گیری گردد .
در صورت نیاز به باز نگری و تغییر برنامه بایستی طبق فرایند تغییر برنامه که این فرایند از طریق ریاست دانشگاه به واحد ها اعلام گردیده است انجام گیرد .
حوزه: مدیریت
شماره استاندارد: S2A2 |
وجود سازوکار مدون برای اصلاح فرایندهای تصمیم گیری و انجام وظایف موسسه
|
نشانگرها |
I1S2A2- مکتوب و روشن بودن فرایندهای تصمیم گیری در سازمان (الزامی) I2S2A2- وجود کمیته پایش و اصلاح فرایندها در تمامی واحدهای سازمانی تحت پوشش (ترجیحی) I3S2A2- وجود مستندات قابل ارزیابی از عملکرد کمیته اصلاح فرایندها (ترجیحی) |
واحدها بایستی برای خود فرایند های پر تکرار رابنویسند .
تشکیل کمیته اصلاح فرایند ها و صدور ابلاغ
تشکیل جلسات و مستند سازی صورت جلسات
موارد فوق مستند سازی شده و برای هر سنجه لینک گردد.
شماره استاندارد: S3A2 |
روشن و مکتوب بودن وظایف و حدود اختیارات افراد شاغل در موسسه
|
نشانگرها |
I1S3A2- روشن و مکتوب بودن شرح وظایف و حدود اختیارات کارکنان در کلیه سطوح مدیریتی (الزامی) I2S3A2- روشن و مکتوب بودن شرح وظایف و حدود اختیارات افراد حقیقی و حقوقی طرف قرارداد موسسه (ترجیحی) I3S3A2- مطلع بودن افراد از شرح وظایف محوله، حقوق و حدود اختیارات خود و سایر همکاران (الزامی) I4S3A2- اعلام عمومی شرح وظایف اصلی کارکنان به نحوی که برای مراجعان قابل رویت باشد (الزامی) I5S3A2- وجود ساز و کار معین برای تعیین، تجدید نظر، اصلاح و اطلاع رسانی در مورد شرح وظایف (ترجیحی) |
شرح وظایف کارکنان بایستی توسط نیروی انسانی دانشگاه در اختیار کلیه واحد ها قرار گیرد و سپس در اتاق کارکنان نصب گردیده و تمامی کارکنان از شرح وظایف خود مطلع باشند البته این شرح وظایف بایستی به امضای ریاست دانشگاه ،ریاست واحد و کارمند رسیده باشد
شماره استاندارد: S4A2 |
اهتمام مدیریت دانشگاه به تدوین شیوه نامه های مناسب برای اجرای نظام مند مقررات و وظایف
|
نشانگرها |
I1S4A2- سازگاری آیین نامه های داخلی با مقررات کشوری (الزامی) I2S4A2- وجود سازوکار مدون برای مشارکت افراد ذیربط در تدوین آیین نامه ها (ترجیحی) I3S4A2- مکتوب و در دسترس بودن آیین نامه های داخلی و مقررات عمومی در واحدهای ذیربط (الزامی) I4S4A2- اطلاع رسانی مناسب به افراد ذیربط در مورد آیین نامه های داخلی و مقررات عمومی (الزامی) I5S4A2- آگاهی مدیران و افراد ذیربط در مورد آیین نامه های داخلی و مقررات عمومی (الزامی) I6S4A2- جامعیت، صراحت و سازگاری مفاد آیین نامه ها با یکدیگر (الزامی) |
کلیه واحدها بایستی از ائین نامه ها و مقررات مرتبط آگاهی داشته و اطلاع رسانی مناسب برای واحدها از طریق معاونت پشتیبانی انجام گرفته باشد .
حوزه:منابع و امکانات
شماره استاندارد: S6A3 |
وجود فضا و امکانات فیزیکی مناسب در دانشکده ها
|
نشانگرها |
I1S6A3- کافی بودن تعداد کلاسها به نسبت دانشجویان و واحدهای درسی ارائه شده (الزامی) I2S6A3- مناسب بودن فضای کلاسها (به لحاظ اندازه، نور، تهویه، حرارت و برودت، تمیزی، صندلی) (الزامی) I3S6A3- استفاده بهینه دانشکده از فضاهای آموزشی (ترجیحی) I4S6A3- کافی بودن تعداد آزمایشگاهها به نسبت دانشجویان و دروس آزمایشگاهی (الزامی) I5S6A3- مناسب بودن فضای آزمایشگاهها (به لحاظ اندازه، نور، تهویه، حرارت و برودت، تمیزی، صندلی) (الزامی) I6S6A3- وجود یا دسترسی آسان دانشکده ها به سالن اجتماعات مناسب (با تجهیزات کافی) (ترجیحی) I7S6A3- استفاده بهینه دانشکده ها از آزمایشگاهها (ترجیحی) I8S6A3 -در اختیار بودن فضای دفتری مناسب برای هر کدام از اساتید تمام وقت که از نور کافی و امکانات لازم برخوردار باشد (تلفن، حرارت، برودت، اتصال به شبکه اطلاع رسانی) (ترجیحی) I9S6A3- قابل دسترس بودن اتاقهای هیئت علمی برای دانشجویان (الزامی) I10S6A3- کفایت و کیفیت سرویسهای بهداشتی (ترجیحی) I11S6A3- در دسترس بودن نمازخانه مناسب برای دانشکده (ترجیحی) I12S6A3- مناسب بودن فضای آموزشی ویژه دوره های تحصیلات تکمیلی (انعطاف پذیری کلاسها برای آموزش گروههای کوچک و آموزش انفرادی) (ترجیحی) I13S6A3- کافی بودن اتاقهای اختصاص داده شده به دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی (ترجیحی) I14S6A3- دسترسی آسان به تجهیزات و خدمات رسانه ای در کلاسها (پروژکتور، ویدیو، کامپیوتر، سیستم صوتی ....) (ترجیحی) I15S6A3- وجود تابلو اعلانات اختصاصی برای هر گروه آموزشی و مدیریت دانشکده ها (الزامی) I16S6A3- وجود تابلوهای راهنما در دانشکده ها (الزامی) I17S6A3- استفاده بهینه از فضای اداری دانشکده (ترجیحی) |
شماره استاندارد: S7A3 |
رعایت استانداردهای ایمنی در دانشکده ها
|
نشانگرها |
I1S7A3- اطلاع مسوول خدمات دانشکده از استانداردهای ایمنی و رعایت استانداردهای ایمنی در فضاهای دانشکده (الزامی) I2S7A3- اطلاع مسوول آزمایشگاهها از استانداردهای ایمنی و رعایت استانداردهای ایمنی در آزمایشگاهها (الزامی) I3S7A3- اطلاع مسوول تاسیسات از استانداردهای ایمنی و رعایت استانداردهای ایمنی در تاسیسات (الزامی) |
شماره استاندارد: S8A3 |
مناسب بودن فضای اختصاص داده شده به دانشجویان جهت فعالیتهای انفرادی، گروهی و فوق برنامه
|
شانگرها |
I1S8A3- وجود اتاقهایی جهت انجام فعالیتهای فوق برنامه علمی، فرهنگی و اجتماعی (ترجیحی) I2S8A3- اختصاص قفسه (کمد) قفل دار شخصی به دانشجویان (ترجیحی) I3S8A3- وجود فضای مکالمه، (استراحتگاه)، و خدمات غذایی برای دانشجویان در درون یا نزدیکی دانشکده (ترجیحی) |
در این استاندارد نیز هماهنگی های لازم ریاست دانشکده با معاونت دانشجویی فرهنگی انجام پذیر می باشد
شماره استاندارد: S9A3 |
دسترسی آسان به خدمات تکثیر جهت دانشجویان و هیات علمی
|
نشانگرها |
I1S9A3- وجود دستگاههای تکثیر مناسب که در طول ساعات اداری ارائه خدمت نماید. (الزامی) I2S9A3- رضایت دانشجویان و اعضای هیات علمی از خدمات تکثیر ارائه شده. (ترجیحی) |
در این استاندارد لازم است حداقل رضایت سنجی از دانشجویان و کارکنان بصورت سالانه موجود باشد
شماره استاندارد: S10A3 |
وجود امکانات مناسب برای آموزش مهارتهای عملی به دانشجویان (Skill lab)
|
نشانگرها |
I1S10A3- وجود فضای ویژه جهت مشاهده و تمرین مهارتهای عملی (الزامی) I2S10A3- وجود تجهیزات مناسب و کافی جهت مشاهده و تمرین مهارتهای عملی به تفکیک هر رشته (الزامی) I3S10A3- وجود برنامة مناسب و مکتوب برای استفاده از امکانات LabSkill (الزامی) I4S10A3- استفاده کافی از امکانات Skill lab برای تقویت آموزش عملی (ترجیحی) I5S10A3- مراعات استانداردهای کشوری تدوین شده در حوزه معاونت آموزشی وزارت متبوع (ترجیحی) I6S10A3- مکتوب بودن اهداف آموزشی و وظایف دانشجویان و فراگیران هر دوره در Skill Lab (الزامی) |
در صورت وجود کمبود لازم است هماهنگی ها با معاونت آموزشی انجام گیرد.
شماره استاندارد: S11A3 |
وجود امکانات و تجهیزات مناسب آزمایشگاهی
|
نشانگرها |
I1S11A3- تناسب تعداد آزمایشگاهها با رشته ها و دوره های تحصیلی و تعداد دانشجویان (الزامی) I2S11A3- تناسب تجهیزات آزمایشگاهی با اهداف آموزشی و پژوهشی و تعداد دانشجویان (الزامی) I3S11A3- به روز بودن تجهیزات آزمایشگاهی (ترجیحی) I4S11A3- وجود کارشناس متخصص برای استفاده و نگهداری تجهیزات (ترجیحی) I5S11A3- وجود سیستمی برای جایگزینی یا تعمیر تجهیزات (ترجیحی) I6S11A3- وجود گزارشهایی (مستنداتی) مبنی بر سهولت در استفاده و دسترسی به دستگاهها برای محققین در رشته های مرتبط (ترجیحی) I7S11A3- وجود شناسنامه تجهیزات (شامل دستورالعمل استفاده، دستورالعمل نگهداری و مشخصات دستگاه) (الزامی) |
شماره استاندارد: S12A3 |
وجود تسهیلات مناسب برای نگهداری حیوانات آزمایشگاهی
|
نشانگرها |
I1S12A3- وجود فضای مناسب و اختصاصی برای نگهداری و تکثیر حیوانات آزمایشگاهی (ترجیحی) I2S12A3- مراعات استانداردهای بهداشتی در آزمایشگاه نگهداری حیوانات و تایید آن توسط اداره دامپزشکی محل (ترجیحی) I3S12A3- وجود کارکنان با تجربه مرتبط برای اداره آزمایشگاه حیوانات (ترجیحی) I4S12A3- تناسب فضا و امکانات آزمایشگاه حیوانات با نیازهای آموزشی و پژوهشی استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مرتبط (ترجیحی) |
شماره استاندارد: S13A3 |
مناسب بودن امکانات و خدمات کتابخانه دانشکده ها و بیمارستانهای آموزشی تحت پوشش
|
نشانگرها |
I1S13A3- تناسب فضای سالنهای مطالعه با تعداد دانشجویان و اعضا هیات علمی (به ازای هر 20 کاربر یک صندلی) (الزامی) I2S13A3- وجود حد اقل یک جلد از کتابهای مرجع عمومی (فرهنگها ، دائره المعارف..) در موسسه (الزامی) I3S13A3- وجود فرآیندی جهت تامین تعداد کافی از کتابهای مرجع تخصصی (رفرنسها و منابع اعلام شده امتحانی) در موسسه (ترجیحی) I4S13A3- وجود فرآیندی جهت سفارش و تامین مجلات مرجع اعلام شده از طرف هیئت بورد برای رشته های تحصیلات تکمیلی دائر در موسسه به صورت چاپی یا الکترونیک (الزامی) I5S13A3- دسترسی به منابع سمعی-بصری (CD ، نوارهای صوتی و تصویری...) (ترجیحی) I6S13A3- وجود حداقل یک نفر کتابداراطلاع رسان در کتابخانه (الزامی) I7S13A3- وجود حد اقل یک نفر کتابدار بخش مرجع در کتابخانه (ترجیحی) I8S13A3- وجود امکانات دسترسی به شبکه اینترنت و بانکهای اطلاعاتی و منابع الکترونیک (الزامی) I9S13A3- وجود فهرست منابع موجود در کتابخانه با پوشش 100% در محل کتابخانه (سیستم OPAC :" Online Public Access Catalogue) (الزامی) I10S13A3- امکان دسترسی آسان به OPAC از طریق شبکه اینترنت (ترجیحی) I11S13A3- وجود سیستم تامین مدرک (ترجیحی) I12S13A3- ارائه خدمات پرینت و کپی در محل کتابخانه ها (ترجیحی) I13S13A3- ارائه خدمات کتابخانه به طور مرتب و حد اقل 12 ساعت در روز (ترجیحی) I14S13A3- وجود سیستمی برای ارائه خدمات کتابداری و اطلاع رسانی به فارغ التحصیلان (مشمولین آموزش مداوم) (ترجیحی) I15S13A3- وجود برنامه کوتاه مدت و بلند مدت برای نگهداری و ارتقا خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی (ترجیحی) I16S13A3- وجود صفحه خانه (home page ) برای کتابخانه در پایگاه اطلاعاتی موسسه که حد اقل هر 10 روز یکبار روز آمد شود (ترجیحی) I17S13A3- جذب 100% اعتبارات تخصیص یافته برای تامین منابع چاپی و الکترونیکی در 5 سال گذشته (ترجیحی) I18S13A3- به روز بودن منابع کتابخانه (اعم از چاپی و الکترونیکی) (الزامی) I19S13A3- روند رو به رشد رضایت اعضا هیئت علمی و دانشجویان از خدمات کتابخانه ای و سیستم اطلاع رسانی (ترجیحی) |
شماره استاندارد: S14A3 |
مناسب بودن امکا نات و خدمات سیستم اطلاع رسانی
|
نشانگرها |
-I1S14A3 وجود وب سایت برای موسسه با مراعات استانداردهای تهیه وب سایت آکادمیک (الزامی) I2S14A3- قابل دسترس بودن اطلاعات مربوط به فعالیتهای علمی و خدمات موسسه و اعضا هیات علمی از طریق شبکه اطلاع رسانی موسسه (الزامی) I3S14A3- ارائه اطلاعات تماس ( آدرس ، شماره تلفن و Email ) اعضای هیات علمی و مسوولین موسسه در پایگاه اینترنتی موسسه (الزامی) I4S14A3 I5S14A3- ارائه خدمات e-mail با domain موسسه به اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی (الزامی) I5S14A3- وجود امکاناتی در شبکه اطلاع رسانی دانشگاه جهت دسترسی به بانکهای اطلاعاتی معتبر در رشته مربوطه (الزامی) |
حوزه: آموزش دانشجو
شماره استاندارد: S1A8 |
مشخص بودن برنامه های درسی
|
نشانگرها |
I1S1A8- موجود بودن برنامه های درسی رشته های مختلف به شکل مکتوب (الزامی) I2S1A8- در دسترس بودن برنامه های درسی هر رشته برای اساتید و دانشجویان (الزامی) I3S1A8- معرفی برنامه درسی هر رشته به صورت مکتوب به دانشجویان در آغاز دوره تحصیل . (الزامی) I4S1A8- معرفی مکتوب هر درس در آغاز آن به دانشجویان (شامل سر فصل، وظایف دانشجو، نحوه ارزشیابی دانشجو و منابع) درقالب فرم یکسان در سطح موسسه (الزامی) I5S1A8- قابل دسترس بودن برنامه های درسی و فرمهای معرفی درس (سیلابس) از Home Page هر دانشکده (الزامی) |
شماره استاندارد: S2A8 |
پشتیبانی از شیوه های فعال و مناسب تدریس
|
نشانگرها |
I1S2A8- ارائه منظم کارگاههای روش تدریس در موسسه (الزامی) I2S2A8- رضایت اعضای هیات علمی از مناسب بودن و کاربردی بودن کارگاههای روش تدریس (ترجیحی) I3S2A8- وجود و اجرای آیین نامه های تشویقی در موسسه برای مدرسینی که از شیوه های فعال و نوین تدریس استفاده می کنند (ترجیحی) I4S2A8- وجود دفتر توسعه آموزش در دانشکده هایی که بیش ار 50 نفر هیات علمی دارند (الزامی) I5S2A8- وجود سیستم مناسب نظارت بر بکارگیری روشهای نوین تدریس و تعیین روند بهره گیری مدرسین از شیوه های جدید (ترجیحی) I6S2A8- روند رو به رشد استفاده اعضای هیات علمی از روشهای فعال و نوین تدریس در 5 سال گذشته (ترجیحی) I7S2A8- وجود برنامه و سیستم مشخص برای توسعه بهره گیری از امکانات شبکه رایانه ای در جهت بهبود آموزش و پژوهش (ترجیحی) I8S2A8- روند رو به رشد تهیه و استفاده از رسانه های کمک آموزشی روزآمد (ترجیحی) I9S2A8- وجود سیستم مورد توافق در بین گروههای آموزشی برای مشاهده و نقدتدریس همکاران در هر گروه (ترجیحی) |
شماره استاندارد: S3A8 |
ارزشیابی منظم برنامه های درسی
|
نشانگرها |
I1S3A8- وجود برنامه مشخصی جهت همکاری مراکز توسعه آموزش پزشکی با گروههای آموزشی برای تهیه ابزارها و بکارگیری شیوه های مناسب ارزشیابی برنامه درسی گروهها در فواصل زمانی معین (ترجیحی) I2S3A8- تهیه و ثبت گزارشهای ارزشیابی ادواری برنامه های گروههای آموزشی (الزامی) I3S3A8- مشارکت فعال اکثریت اعضای هیات علمی هر گروه آموزشی در ارزشیابی برنامه آموزشی گروه (ترجیحی) I4S3A8- وجود برنامه مشخص جهت همکاری مراکز توسعه آموزش پزشکی با مدرسین، گروههای آموزشی و یا کمیته برنامه ریزی درسی دانشکده برای تهیه فرمهای ارزشیابی درس (Course Evaluation) و اجرای ارزشیابی درس به صورت سالیانه (ترجیحی) I5S3A8- وجود پرونده برای هر درس (حاوی سوابق مربوط به درس به تفکیک: سرفصل، مدرس، نحوه ارزشیابی درس و نتایج آن) در موسسه (ترجیحی) I6S3A8- روند رو به رشد استفاده از نتایج ارزشیابی برنامه ها و ارزشیابی دروس برای انجام اصلاحات آموزشی (ترجیحی) |
شماره استاندارد: S4A8 |
وجود سیستم کارآمد و پاسخگو در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دروس نظری
|
نشانگرها |
I1S4A8- وجود کمیته نظارت بر برگزاری آزمونها توام با شیوه نامه مشخص در هر دانشکده (ترجیحی) I2S4A8- مشخص بودن فرآیند رسیدگی و پاسخگویی به اعتراضات دانشجویان (الزامی) I3S4A8- وجود سیستمی برای تحلیل و پایش نتایج آزمونها (ترجیحی) I4S4A8- روند رو به رشد استفاده از نتایج تحلیل آزمونها برای انجام اصلاحات (ترجیحی) I5S4A8- اعلام نتایج آزمونها به دانشجویان به صورت محرمانه یا بدون نام (ترجیحی) I6S4A8- مشارکت نمایندگان دانشجویان در تهیه تقویم امتحانات.. (ترجیحی) |
شماره استاندارد: S5A8 |
وجود سیستم کارآمد و پاسخگو در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دروس عملی و بالینی
|
نشانگرها |
I1S5A8- شرکت اکثریت اعضای هیات علمی بالینی در کارگاههای ارزیابی عملی و بالینی دانشجو (الزامی) I2S5A8- مشخص بودن نحوه اجرا و نمره گذاری آزمونهای بالینی و عملی و اعلام آن به دانشجویان (نحوه نمره گذاری - چک لیستها ....) (الزامی) I3S5A8- وجود کمیته نظارت بر برگزاری آزمونهای بالینی و عملی با شیوه نامه مشخص در هر دانشکده یا بیمارستان آموزشی (ترجیحی) I4S5A8- مشخص بودن فرآیند رسیدگی و پاسخگویی به اعتراضات دانشجویان در آزمونهای عملی و بالینی (ترجیحی) I5S5A8- روند رو به رشد استفاده از روشهای علمی مناسب برای ارزیابی عملی و بالینی دانشجویان (ترجیحی) I6S5A8- وجود سیستمی برای تحلیل و پایش نتایج آزمونهای عملی و بالینی به منظور بررسی اصلاحات لازم در برنامه (ترجیحی) I7S5A8- روند رو به رشد استفاده از نتایج تحلیل آزمونهای عملی و بالینی برای انجام اصلاحات آموزشی (ترجیحی) I8S5A8- یکسان بودن شیوه های ارزیابی بالینی و عملی دانشجویان در بخشهای مشابه از مراکز مختلف (ترجیحی) I9S5A8- اعلام محرمانه و یا بدون نام نتایج آزمونهای عملی و بالینی به دانشجویان (ترجیحی) |
شماره استاندارد: S6A8 |
ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی تحصیلی به دانشجویان
|
نشانگرها |
I1S6A8- وجود سیستم پایش پیشرفت تحصیلی دانشجویان (الزامی) I2S6A8- وجود سیستم خدمات مشاوره و راهنمایی تحصیلی برای کلیه دانشجویان متقاضی و دانشجویان دارای افت تحصیلی (الزامی) I3S6A8- تعیین استاد مشاور با شرح وظایف مشخص برای کلیه دانشجویان (الزامی) I4S6A8- مشخص بودن فرایند همکاری و ارتباط استادان مشاور با سیستم های آموزشی دانشکده و دانشگاه و مراکز ارائه خدمات تخصصی مشاوره و راهنمایی (الزامی) I5S6A8- ارائه منظم دوره های آموزشی ضروری برای استادان مشاور به صورت حضوری و غیر حضوری (ترجیحی) I6S6A8- رضایت اکثریت استادان مشاور از میزان حمایت موسسه از مسوولیت راهنمایی دانشجویان (ترجیحی) I7S6A8- ارزشیابی ادواری از میزان رضایت دانشجویان از خدمات مشاوره و راهنمایی تحصیلی (ترجیحی) I8S6A8- استفاده از نتایج ارزشیابیها برای اصلاح خدمات مشاوره و راهنمایی تحصیلی (ترجیحی) |
شماره استاندارد: S7A8 |
توجه ویژه به حل مشکلات آموزشی موسسه از طریق تحقیقات
|
نشانگرها |
I1S7A8- روند رو به رشد میزان دوره های آموزشی مرتبط باتحقیقات آموزشی برای اعضای هیات علمی، کارشناسان، ودانشجویان علاقمند در 5 سال گذشته (ترجیحی) I2S7A8- وجود گروههای کارشناسی در دانشگاه و یا در درون دانشکده ها برای ارائه خدمات مشاوره ای و کارشناسی طرحهای پژوهشی مرتبط با آموزش (ترجیحی) I3S7A8- تعیین و اعلام اولویتهای دانشگاه در زمینه تحقیقات آموزشی (ترجیحی) I4S7A8-.استفاده از نتایج تحقیقات آموزشی برای تصمیم گیریهای آموزشی دانشگاه (ترجیحی) |
شماره استاندارد: S8A8 |
مناسب بودن ارائه خدمات آموزشی
|
شانگرها |
I1S8A8- مشخص بودن و اعلام عمومی آئین نامه ها و فرآیندهای ثبت نام، حذف و اضافه، حضور و غیاب دانشجویان (الزامی) I2S8A8- مشخص بودن و اعلام عمومی آئین نامه ها و فرآیندهای اعلام نمرات، اصلاح نمره و صدور کارنامه دانشجویان (الزامی) I3S8A8- مشخص بودن و اعلام عمومی آئین نامه ها و فرآیند فارغ التحصیلی دانشجویان (الزامی) I4S8A8-. مشخص بودن و اعلام عمومی فرآیندها و آیین نامه های پذیرش و اعزام دانشجویان میهمان و انتقالی (الزامی) I5S8A8- مشخص بودن و اعلام عمومی فرآیند رسیدگی و پاسخ به درخواستهای دانشجویان( از قبیل مرخصی تحصیلی، انتقال ، حذف ترم ، ....). (الزامی) I6S8A8-. روند رو به رشد رضایت دانشجویان و استادان از خدمات آموزشی دانشگاه در پنج سال اخیر (ترجیحی) I7S8A8- محرمانه ماندن اطلاعات مربوط به دانشجویان. (الزامی) |
شماره استاندارد: S3A5 |
وجود سیستم مناسب برای ارزشیابی و ارتقای اعضاء هیات علمی
|
نشانگرها |
I1S3A5- انجام ارزشیابی سالیانه هیئت علمی بر اساس شاخصهای معین و فرایند مشخص توسط فراگیران و مسئولان با توجه به وظایف تعیین شده (الزامی) I2S3A5- ارائه بازخورد مناسب در مورد نتایج ارزشیابی به اساتید (الزامی) I3S3A5- وجود مدارک مبنی بر بکارگیری نتایج ارزشیابی در تصمیم گیریهای مدیریتی (ارتقا، عزل و نصب و ...) (الزامی) I4S3A5- جلب مشارکت اساتید، مسوولان و فراگیران برای بهبود مستمر فرآیند ارزشیابی استاد (الزامی) I5S3A5- وجود و اجرای برنامه مشخص برای پیشگیری از رکود اعضا هیئت علمی (الزامی) I6S3A5- اطلاع رسانی مناسب به اعضا هیئت علمی در مورد مقررات و فرآیندهای ارزشیابی، ارتقا (الزامی) I7S3A5- وجود مدارکی در مورد منظم بودن تشکیل جلسات هیئت ممیزه و کمیته های کارشناسی (در صورت وجود هیئت ممیزه در موسسه) (الزامی) |
شماره استاندارد:
S3A5-وجود سیستم مناسب برای ارزشیابی و ارتقای اعضاء هیات علمی
موارد فوق بایستی توسطEDO دانشکده انجام گیرد
I1S3A5- انجام ارزشیابی سالیانه هیئت علمی بر اساس شاخصهای معین و فرایند مشخص توسط فراگیران و مسئولان با توجه به وظایف تعیین شده (الزامی)
I2S3A5- ارائه بازخورد مناسب در مورد نتایج ارزشیابی به اساتید (الزامی)
|
|
شماره استاندارد: S4A5 |
وجود سیستم اطلاعات مناسب در مورد اعضاء هیات علمی |
نشانگرها |
I1S4A5- در دسترس و روزآمد بودن شناسنامه علمی (CV) اعضا هیئت علمی دانشگاه (ترجیحی) |
I3S3A5- وجود مدارک مبنی بر بکارگیری نتایج ارزشیابی در تصمیم گیریهای مدیریتی (ارتقا، عزل و نصب و ...) (الزامی)
I4S3A5- جلب مشارکت اساتید، مستمر) تمام موارد فوق بایستی توسط EDO انجام و در سایت دانشگاه به روز باشد
ستی توسطEDO اجرا و در سایت دانشکده ها موجود باشد
I5S3A5- وجود و اجرای برنامه مشخص برای پیشگیری از رکود اعضا هیئت علمی (الزامی)
I6S3A5- اطلاع رسانی مناسب به اعضا هیئت علمی در مورد مقررات و فرآیندهای ارزشیابی، ارتقا (الزامی)
|
|
شماره استاندارد: S6A5 |
مشخص بودن برنامه فعالیت اعضاء هیات علمی |
نشانگرها |
I1S6 I1S6A5- مشخص بودن و اعلام عمومی برنامه کار هفتگی اعضای هیات علمی (الزامی) |
I7S3A5- وجود مدارکی در مورد منظم بودن تشکیل جلسات هیئت ممیزه و کمیته های کارشناسی (در صورت وجود هیئت ممیزه در موسسه) (الزامی)
موارد فوق بایستی توسطEDO دانشکده انجام گیرد