نتایج خودارزیابی دانشکده داروسازی بر اساس استانداردهای اعتباربخشی موسسه ای
حوزه آموزش دانشجو
حوزه آموزش دانشجو
شماره استاندارد: S1A8 |
مشخص بودن برنامه های درسی
|
نشانگرها |
I1S1A8- موجود بودن برنامه های درسی رشته های مختلف به شکل مکتوب (الزامی) I2S1A8- در دسترس بودن برنامه های درسی هر رشته برای اساتید و دانشجویان (الزامی) I3S1A8- معرفی برنامه درسی هر رشته به صورت مکتوب به دانشجویان در آغاز دوره تحصیل . (الزامی) I4S1A8- معرفی مکتوب هر درس در آغاز آن به دانشجویان (شامل سر فصل، وظایف دانشجو، نحوه ارزشیابی دانشجو و منابع) درقالب فرم یکسان در سطح موسسه (الزامی) I5S1A8- قابل دسترس بودن برنامه های درسی و فرمهای معرفی درس (سیلابس) از Home Page هر دانشکده (الزامی) |
شماره استاندارد: S2A8 |
پشتیبانی از شیوه های فعال و مناسب تدریس
|
نشانگرها |
I1S2A8- ارائه منظم کارگاههای روش تدریس در موسسه (الزامی) I2S2A8- رضایت اعضای هیات علمی از مناسب بودن و کاربردی بودن کارگاههای روش تدریس (ترجیحی) I3S2A8- وجود و اجرای آیین نامه های تشویقی در موسسه برای مدرسینی که از شیوه های فعال و نوین تدریس استفاده می کنند (ترجیحی) I4S2A8- وجود دفتر توسعه آموزش در دانشکده هایی که بیش ار 50 نفر هیات علمی دارند (الزامی) I5S2A8- وجود سیستم مناسب نظارت بر بکارگیری روشهای نوین تدریس و تعیین روند بهره گیری مدرسین از شیوه های جدید (ترجیحی) I6S2A8- روند رو به رشد استفاده اعضای هیات علمی از روشهای فعال و نوین تدریس در 5 سال گذشته (ترجیحی) I7S2A8- وجود برنامه و سیستم مشخص برای توسعه بهره گیری از امکانات شبکه رایانه ای در جهت بهبود آموزش و پژوهش (ترجیحی) I8S2A8- روند رو به رشد تهیه و استفاده از رسانه های کمک آموزشی روزآمد (ترجیحی) I9S2A8- وجود سیستم مورد توافق در بین گروههای آموزشی برای مشاهده و نقدتدریس همکاران در هر گروه (ترجیحی) |
شماره استاندارد: S3A8 |
ارزشیابی منظم برنامه های درسی
|
نشانگرها |
I1S3A8- وجود برنامه مشخصی جهت همکاری مراکز توسعه آموزش پزشکی با گروههای آموزشی برای تهیه ابزارها و بکارگیری شیوه های مناسب ارزشیابی برنامه درسی گروهها در فواصل زمانی معین (ترجیحی) I2S3A8- تهیه و ثبت گزارشهای ارزشیابی ادواری برنامه های گروههای آموزشی (الزامی) I3S3A8- مشارکت فعال اکثریت اعضای هیات علمی هر گروه آموزشی در ارزشیابی برنامه آموزشی گروه (ترجیحی) I4S3A8- وجود برنامه مشخص جهت همکاری مراکز توسعه آموزش پزشکی با مدرسین، گروههای آموزشی و یا کمیته برنامه ریزی درسی دانشکده برای تهیه فرمهای ارزشیابی درس (Course Evaluation) و اجرای ارزشیابی درس به صورت سالیانه (ترجیحی) I5S3A8- وجود پرونده برای هر درس (حاوی سوابق مربوط به درس به تفکیک: سرفصل، مدرس، نحوه ارزشیابی درس و نتایج آن) در موسسه (ترجیحی) I6S3A8- روند رو به رشد استفاده از نتایج ارزشیابی برنامه ها و ارزشیابی دروس برای انجام اصلاحات آموزشی (ترجیحی) |
شماره استاندارد: S4A8 |
وجود سیستم کارآمد و پاسخگو در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دروس نظری
|
نشانگرها |
I1S4A8- وجود کمیته نظارت بر برگزاری آزمونها توام با شیوه نامه مشخص در هر دانشکده (ترجیحی) I2S4A8- مشخص بودن فرآیند رسیدگی و پاسخگویی به اعتراضات دانشجویان (الزامی) I3S4A8- وجود سیستمی برای تحلیل و پایش نتایج آزمونها (ترجیحی) I4S4A8- روند رو به رشد استفاده از نتایج تحلیل آزمونها برای انجام اصلاحات (ترجیحی) I5S4A8- اعلام نتایج آزمونها به دانشجویان به صورت محرمانه یا بدون نام (ترجیحی) I6S4A8- مشارکت نمایندگان دانشجویان در تهیه تقویم امتحانات.. (ترجیحی) |
شماره استاندارد: S5A8 |
وجود سیستم کارآمد و پاسخگو در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دروس عملی و بالینی
|
نشانگرها |
I1S5A8- شرکت اکثریت اعضای هیات علمی بالینی در کارگاههای ارزیابی عملی و بالینی دانشجو (الزامی) I2S5A8- مشخص بودن نحوه اجرا و نمره گذاری آزمونهای بالینی و عملی و اعلام آن به دانشجویان (نحوه نمره گذاری - چک لیستها ....) (الزامی) I3S5A8- وجود کمیته نظارت بر برگزاری آزمونهای بالینی و عملی با شیوه نامه مشخص در هر دانشکده یا بیمارستان آموزشی (ترجیحی) I4S5A8- مشخص بودن فرآیند رسیدگی و پاسخگویی به اعتراضات دانشجویان در آزمونهای عملی و بالینی (ترجیحی) I5S5A8- روند رو به رشد استفاده از روشهای علمی مناسب برای ارزیابی عملی و بالینی دانشجویان (ترجیحی) I6S5A8- وجود سیستمی برای تحلیل و پایش نتایج آزمونهای عملی و بالینی به منظور بررسی اصلاحات لازم در برنامه (ترجیحی) I7S5A8- روند رو به رشد استفاده از نتایج تحلیل آزمونهای عملی و بالینی برای انجام اصلاحات آموزشی (ترجیحی) I8S5A8- یکسان بودن شیوه های ارزیابی بالینی و عملی دانشجویان در بخشهای مشابه از مراکز مختلف (ترجیحی) I9S5A8- اعلام محرمانه و یا بدون نام نتایج آزمونهای عملی و بالینی به دانشجویان (ترجیحی) |
شماره استاندارد: S7A8 |
توجه ویژه به حل مشکلات آموزشی موسسه از طریق تحقیقات
|
نشانگرها |
I1S7A8- روند رو به رشد میزان دوره های آموزشی مرتبط باتحقیقات آموزشی برای اعضای هیات علمی، کارشناسان، ودانشجویان علاقمند در 5 سال گذشته (ترجیحی) I2S7A8- وجود گروههای کارشناسی در دانشگاه و یا در درون دانشکده ها برای ارائه خدمات مشاوره ای و کارشناسی طرحهای پژوهشی مرتبط با آموزش (ترجیحی) I3S7A8- تعیین و اعلام اولویتهای دانشگاه در زمینه تحقیقات آموزشی (ترجیحی) I4S7A8-.استفاده از نتایج تحقیقات آموزشی برای تصمیم گیریهای آموزشی دانشگاه (ترجیحی) |